Irma Martens har arbejdet som kontinenssygeplejerske på Proctos Clinic i Bilthoven i over 7 år. Hendes job består primært af, at guide, lære og behandle patienter med tarmproblemer, såsom afføringslækage, forstoppelse og smerte. I dette interview fortæller hun om sit arbejde, hvordan hun motiverer patienter, og hvordan hun forklarer de forskellige behandlingsmetoder.
Hvad var din første erfaring med afføringslækage, og hvordan det påvirker patientens liv?
Det husker jeg tydeligt! Jeg var lige begyndt på Proctos, og havde min oplæring hos en af mine kollegaer. En af lægerne kom ind og sagde, at der var en patient jeg virkelige måtte se. Hun havde tarmproblemer, som var et perfekt eksempel på hvad vi kunne støde på her. Det viste sig at være en engelsk dame med rektocele som forårsagede tarmlækage. Det havde i flere år forhindret hende i at vende retur til England.
Vi hjalp hende med at påbegynde et ordentligt tarmregime med en diæt, som skulle gøre hendes afføring normal igen. Samtidig begyndte hun på tarmirrigation, og var hurtigt herefter i stand til at bevæge sig rundt, og forlade hjemmet igen. Hun var meget overrasket over symptomer nærmest forsvandt med så simpel en løsning. Det viser hvor meget bedre livskvalitet vi kan tilbyde patienterne. Nogle gange kan løsningen være så simpel som at starte med en ny diæt. De fleste er ikke klar over hvilken enorm effekt det kan have på tarmfunktionene.
Kontinenssygeplejerske Irma Martens
Synes du tarmirrigation får nok opmærksomhed?
Nej, slet ikke. Jeg synes fortsat det er et overset område. Visse praktiserende læger ser det ikke som en behandlingsmulighed, ifølge det jeg hører fra mine patienter. Selv på hospitaler er der nogle gange mangel på kommunikation mellem afdelingerne. En patient med tarmproblemer som ligger på en gastroenterologisk afdeling kan opleve, at de ikke møder kontinenssygeplejersker fordi de arbejder urologisk afdeling. Det er snyd fordi kontinenssygeplejersker er eksperter på området, og så falder det mellem to stole.
Desuden kan det være vanskeligt for patienterne at tage emnet op med sin praktiserende læge. Patienterne vil sjældent fortælle om, at de har afføringslækage, især hvis det er en læge de har haft i lang tid. Det er svært at tage emnet op.
Hvad diskuterer du med patienterne, når I mødes?
Først og fremmest sørger vi for at vi forklarer alt så tydeligt som muligt, i et forståeligt sprog; så vi sikrer at alle forstår hvad der bliver sagt. Patienter har en tendens til at være mere åbne med os, end med lægerne. Fordelen med det er, at vi oftere kommer til årsagen til deres problemer. At tale om afføring er svært for mange mennesker; de lever ofte med det i lang tid, hvilket kan være meget belastende.
Når vi har snakket om symptomerne og blevet enige om at starte med irrigation, viser jeg forskellige mini-systemer; de kan mærke dem i hænderne, mens jeg forklarer om forskellene. Hvis du involverer patienten i processesen, er chancen for at de gennemfører terapien større, fordi de er med til at vælge behandlingen, end hvis man bare tildeler dem noget.
Jeg forklarer dem så, at tyktarmen ikke kontinuerligt transporterer afføring mod rektum, men bare et par gange om dagen. De kan irrigere efter tarmtømning, eller forebyggende før de skal gå hjemmefra. Dette tømmer tarmen, og giver mange patienter en større sikkerhed når de skal forlade hjemme.
Hvilken feedback plejer du at få fra patienterne?
Patienterne plejer at starte hjemmefra med en lille irrigationsflaske, og hvis dette ikke fungerer i en eller to uger, skifter vi til et mini-system. Derefter følger vi op efter 2-3 uger for at se hvordan det går. De tilbagemeldinger jeg får, er som regel meget positive. De kan besøge ders venner igen og gå ned og handle. Ting vi tager for givet, men som er revolutionerende for dem.
Hvad mener du er fordelen med et mini-system?
For det første er det meget nemt at lære, for det andet er det betydeligt mindre skræmmende end at system med højt skyl. Det tager mindre tid, og er derfor enklere i starten
Det er skønt at I nu har lanceret Navina Mini. Det er en fantastisk tilføjelse til Wellsect’s irrigationssystemer. Det er et meget godt product og ofte en super løsning, som kan bruges til at lindre smyptomerne. Det er også godt at forlængerslangen er inkluderet, og at den kan bruges op til 60 gang. Jeg håber at mini-systemet til irrigering bliver mere udbredt i sundhedsvæsenet, for det er let tilgængeligt, og mange har allerede nydt godt af det.
Lær mere om Navina Mini
Patienterne plejer at starte hjemmefra med en lille irrigationsflaske, og hvis dette ikke fungerer i en eller to uger, skifter vi til et mini-system. Derefter følger vi op efter 2-3 uger for at se hvordan det går. De tilbagemeldinger jeg får, er som regel meget positive. De kan besøge ders venner igen og gå ned og handle. Ting vi tager for givet, men som er revolutionerende for dem.
Hvad mener du er fordelen med et mini-system?
For det første er det meget nemt at lære, for det andet er det betydeligt mindre skræmmende end at system med højt skyl. Det tager mindre tid, og er derfor enklere i starten
Det er skønt at I nu har lanceret Navina Mini. Det er en fantastisk tilføjelse til Wellsect’s irrigationssystemer. Det er et meget godt product og ofte en super løsning, som kan bruges til at lindre smyptomerne. Det er også godt at forlængerslangen er inkluderet, og at den kan bruges op til 60 gang. Jeg håber at mini-systemet til irrigering bliver mere udbredt i sundhedsvæsenet, for det er let tilgængeligt, og mange har allerede nydt godt af det.
Lær mere om Navina Mini
Navina Mini - Letter dine tarmproblemer med et enkelt skyl - Wellspect